Årsbästalistan 2010 - Dragan

Då var det dags även för mig att presentera min lista. Som den person som började denna tradition (bland ljudvågorfolket) så är det alltid pirrigt att dela med sig av årets lista.
I år har listan bytt utseende otaliga gånger och artisterna har åkt upp och ner i placeringarna. Ibland har listan modifierats flera gånger per dag, men sedan blev det dags att åka till Norrland för jul, hem till Arvika för att jobba och sedan vidare till Stockholm för nyårsfirande och jag hade inte tid längre.
Detta är därför en lista som jag med största ångest inte hunnit dubbelkolla den senaste veckan. Jag kan garantera att den kommer se annorlunda ut om någon vecka och fortfarande annorlunda om ett år igen.
Men här är den iaf, min årsbästa lista, 2010.

Salem Al Fakir - Ignore This 
Efterklang - Magic Chairs
Caribou - Swim
Hot Chip - One Life Stand
Arcade Fire - The Suburbs
Daniel Adams-Ray - Svart, Vitt Och Allt Däremellan
Midlake - The Courage Of Others
Surfer Blood - Astro Coast
The Drums - The Drums
The Tallest Man On Earth - The Wild Hunt
First Aid Kit - The Big Black And The Blue
Roky Erickson - True Love Cast Out All Evil
Villagers - Becoming A Jackal
Beach House - Norway

Masshysteri - Dom Kan Inte Höra Musiken
Umeås och Sveriges bästa punk 2010. Det är argt, svängigt och oemotståndligt.

Frightened Rabbit - The Winter Of Mixed Drinks
En sorgsen skilsmässoskiva utav absolut toppklass.

Robyn - Body Talk 
Sveriges internationellt starkast lysande stjärna har i år gjort inte mindre än 3 fantastiska minialbum. Här ihopklumpade till ett superalbum.

Säkert - Facit
Texterna och den norrländska dialekten går rakt in i mitt hjärta. Melodierna går inte heller av för hackor.

Oskar Linnros - Vilja Bli
Detta är den skiva som jag lyssnat mest på under 2010, placeringen sjunker lite pga att den har ett bäst före datum som nog snart passerats. Den är och förblir dock ett av mina starkaste minnen från 2010.

Kanye West - My Beatiful Dark Twisted Fantasy
Han må ha världens största ego och vara taskig mot unga countrypoptjejer, men han har gjort ett album som förhoppningsvis höjer ribban för all framtids Hip Hop.

Håkan Hellström - 2 Steg Från Paradise
Göteborgssonen gör ett av sina absolut bästa album där framför allt dalarna försvunnit i jämförelse med tidigare album. Balladerna sitter där de ska.

The National - High violet
Det är storslaget, melodiöst och hjärtskärande bra. 

Yeasayer - Odd Blood
Mitt år med Yeasayer började redan i mitten av December 2009, då singeln Ambling Alp släpptes. Bandet höll sedan världsklass på albumet Odd Blood och live på Arvikafestivalen.

The Radio Dept - Clinging To A Scheme
De har varit ett av mina absoluta favoritband sedan jag vandrade nedför Åsögatan en Majkväll 2006. Med Clinging To A Scheme cementerade de sin plats. Det är politisk, drömsk och vacker indiepop av absolut högsta klass. 


Hela listan (- en låt i dagsläget) på spotify.

Comments

0 Responses to "Årsbästalistan 2010 - Dragan"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet