Årsbästalistan 2010 - Pappa Dread

Då var det dags för den kortaste och troligtvis näst tyngsta (heffe gives you heavy) årsbästalistan på ljudvågor. Nämligen min. För mig har det varit ett ganska klent skivår. Inte för att det nödvändigtvis släppts lite bra plattor utan för att det släppts lite plattor jag tycker varit riktigt bra. Det var på förhand flera grupper som jag inte tycker levererade trots nya släpp. Men jag har i alla fall hittat tio plattor jag anser håller hög klass och bör nämnas. Dessa kallar jag för de tio bästa albumen som släpptes år 2010. Och som sig bör på denna eminenta blogg så jobbar jag nerifrån och upp.

10. Royal Republic - We Are The Royal

Malmöbandets debut är något jag nog skulle kalla en blandning mellan Electric Six och The Hives om jag varit salongsberusad när jag skrev detta. Det är i alla fall fullt med attityd, fart och en del låtar sätter sig provocerande lätt i huvudet på mig (Gun Tommy!). Låten är det första singelsläppet från plattan och videon är en skön kopia på U2's briljanta video till Numb.




9. The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis

Ny trummis och nya galenskaper. The Dillinger Escape Plan följer upp genialiska Ire Works med en platta som är ruskigt snabb men som även uppvisar en otrolig bredd i låtarna. Det är som lugnet före stormen och själva stormen på en gång och jag gillar det otroligt mycket.




8. Electric Wizard - Black Masses

Doom, Slugde, Stoner. Kärt barn har många namn och oavsett i vilken kategori man placerar den här plattan så är den enorm. Tunga riff som gruppen sedan bygger på tills man som lyssnade möts av en tung malande ljudvåg som liksom bara bryter ner dig, på ett bra sätt. Jag måste erkänna att jag hade noll koll på det Electric Wizard innan jag snubblade över den här skivan och det känns lite som ett uppvaknande. Tyvärr hittade jag ingen vettig video så ni får hålla tillgodo med titlespåret och omslaget.




7. The Sword - Warp Riders

Efter en ganska trött och medioker Gods of The Earth tar den här Texasgänget ett bestämt steg närmare stonerrocken och levererar en riktigt fin revanch. Jag läste en recensent som beskrev skivan som ett soundtrack till en film som inte finns och jag är beredd att hålla med. Här märker jag något som ibland påminner mig om Thin Lizzy och ibland om ZZ Top under Tres Hombres eran och det fungerar hur bra som helst.




6. Black Rebel Motorcycle Club - Beat The Devil's Tattoo

B.R.M.Cs sjätte platta med det mycket coola namnet Beat The Devil's Tattoo är en svängig platta fylld med attityd. Här finns det delar av Gospel, Blues, Rockabilly, ren flum och väldigt mycket snortight Rock 'n' Roll. Videon är plockad från den personliga favoriten och tillika titelspåret. Andra höjdare är rysaren Sweet Feeling, Mama Taught Me Better och River Styx.




5. Witchery - Witchkrieg

Den alltid lika genialiske Fredrik Strage beskrev en gång en musikvideo med orden "Jag vill bara lyssna på Burzum och dyrka satan". Det hade han säkert sagt om Witcherys musikvideo Witchkrige från plattan med samma namn. Det här är tung, mörk och ruggigt arg thrash när tung, mörk och ruggigt arg thrash är som allra bäst. Det är utan tvekan den bästa svenska platta som släppts i år.




4. Airbourne - No Guts. No Glory

Airbourne är inte det mest inovativa bandet på planeten men de har en frontman som saknar exakt alla spärrar och bandet har en energi på scen som jag sällan skådat. Denna glöd och energi har man lyckat pressa ner i en hela 18 låtar lång platta som är helt lysande och låter, precis som förra plattan, som ett lite snabbare ACDC från de tidiga åren. Videon visar första singelsläppet. Det här är själva essensen i Rock 'n' Roll.





3. Deftones - Diamond Eyes

Efter Chi Chegns bilolycka, som lämnat honom i ett semi-komaliknande tillstånd trodde jag att jag sett det sista av gruppen. Men i takt med Chi's små små steg framåt plockade man in gamla polaren Serigo Vega och släppte i maj en helt ny platta som närmast kan liknas vid en hyllning till livet. Videon är den tredje från plattan och min personliga favorit. Det är kanske en av de fem-sex bästa låtarna gruppen gjort.




2. Kylesa - Spiral Shadow

Att följa upp en bra platta är alltid svårt. Men när Kylesa släpper en ny platta redan ett år efter den jag borde kallat förra årets kanske allra bästa, verkar det vara hur lätt som helst. Speciellt när man lyssnar på plattans höjdpunkt "Don't Look Back". Videon tillhör låten Tired Climb och är plattans första spår.




1. Monster Magnet - Mastermind

Monster Magnet är tillbaka och det med en tung platta som riktigt dryper av stonervibbar. Årets bästa platta och det bästa gruppen släppt sedan Powertrip. Det här är ett äkta mästerverk och en platta jag längtat efter hur länge som helst. Videon är från en livespelning i Augusti där Dig That Hole framförs. Varför ett liveklipp? För att Magnet föddes för att lira live.




Det var det! Ett år. Tio Plattor. Jag hoppas 2011 kommer bli vassare och det ser på förhand ut som det kan bli ett riktigt superår med (förhoppningsvis) nytt från Tool, Kyuss Lives, Queens of The Stone Age och Soundgarden.

...

..

.

Äh, vi kör lite extramaterial när vi ändå är igång. En liten kort årsbästalista till.

2010 Års Bästa Livespelning. Monster Magnet - Loppen, Cristiania, 14/11

Comments

0 Responses to "Årsbästalistan 2010 - Pappa Dread"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet