Klaxons

Klaxons är ett gäng grabbar från London som har spelat ihop sedan 2005 De är ett rockband i grunden, men är starkt influerade av dansmusik.
De klassar sig själva som "nu-rave" eftersom de inspirerats mycket av det sena 80talet/tidiga 90talets ravescen. Jag har även sett att de klassats som indie rock och dans punk.
Jag skulle vilja jämföra det här bandet främst med Bloc partys tidiga alster, typ den självbetitlade Epn och deras första fullängdare Silent alarm. En skillnad som man kanske kan höra är att då Bloc party "är" disco så är Klaxons mer punk.

Klaxons har bara släppt en skiva ännu, Myths Of The Near Future, som släpptes i Januari 2007. Anledningen den här skivan inte finns med på min topplista från 2007 är att jag helt enkelt hade missat detta eminenta band. Om ni gillar denna skiva så kanske det glädjer att höra att de sägs ha börjat spela in nytt.


Mer ingående om skivan nu.

Albumet inleds med relativt lugna 'Two recievers' innan alarmet ljuder (bokstavligen) och 'Atlantis to interzone' startar. Det är en rätt punkig rocklåt som skulle tagga mig otroligt mycket om jag hörde den på krogen. Efter den käftsmällen poppar skivan till sig lite med 'Golden skans' (riktigt bra!) innan det blir punkigt Bloc party igen med 'Totem on the timeline'. Så fortsätter skivan till slutet, ösigt och soft i en riktigt bra mix.
Det enda negativa är den 15 minuter långa tystnad på sista spåret, innan "det gömda spåret". Något jag tyckte var sjukt coolt på Nirvanas 'Nevermind' och Sepulturas 'Chaos A.D', men inte längre. Nu är det mest ett jobbigt avbrott i min mp3spelare. Det är dock enkelt ordnat, stäng av sista spåret efter ca 2.5 minuter. :)

Jag slänger upp två videos idag, först den softa 'Golden skans' och sen den alarmerande bra (ordvits) 'Atlantis to interzone'. Varsågoda

'Golden skans'


'Atlantis to interzone'

Comments

0 Responses to "Klaxons"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet