PK ger det bästa från 2009

Efter ett mycket trevligt musikår och nöjet att ansluta som skribent för Ljudvågor är det nu dags för mig att knyta ihop säcken och presentera de skivor som enligt mig har varit de bästa i år. Hoppas själklart att ni håller med. Utan inbördes ordning så kommer här 20 av mina favoriter från 2009:

Kid Cudi – Man on the moon: The end of day
Jag uppskattade Kid Cudi redan innan han släppt Man on the moon: The end of day och jag bara hade hört hans mixtapes. När skivan sedan släpptes uppfyllde den alla mina förväntningar och har fortsatt att växa hela tiden i mina öron.
Jay-Z – Blueprint 3
Visade återigen att han kan leverera med sin starkaste skiva sedan The Blueprint från 2001. Med starka singlar som Empire state of mind med Alicia Keys och Run this town med Kanye och Rihanna satte han ribban högt.
Jay Farrar & Benjamin Gibbard – One fast move or I’m gone
Underbar indie och countryluktande musik till dokumentären om Jack Kerouac’s liv av storfavoriten Benjamin Gibbard och den för mig innan denna skiva okände Jay Farrar.
Deportees – Under the pavement-The beach

Helt fantastisk skiva av allas våra Deportees som glänser från början till slut. Dags att erövra världen.
J. Tillman – Year in the kingdom
Vackert, stämningsfullt och känslosamt. Skägg och folkmusik när det är som bäst.
Wale – Attention deficit
Har tillsammans med ovan nämnda Kid Cudi släppt ett av årets bästa hip hopalbum och fortsätter han på samma spår är framtiden ljus.
The-Dream – Love vs. Money
Trots begränsade röstresurser visar The-Dream vilken monsterproducent han är och gör en av årets absolut bästa RnB skivor. Missade ni debuten Love Hate från 2007 kolla upp den.
Miike Snow – Miike Snow
Dansant, popigt och ohyggligt trevlig debutplatta som har gått på högvarv i mina lurar i år.
Passion Pit – Manners
Uppföljaren till fjolårets EP Chunk of change som var helt fantastisk. Tycker även fullängdaren uppfyller mina förväntningar och jag har studsat runt mer än en gång hemma till Manners.
Clipse – Til the casket drops
Clipse
visar återigen var skåpet ska stå med tunga beats, attityd och en av årets favoriter i Popular demand med Cam’ron och Pharrell.
Dirty Projectors – Bitte Orca
Vacker sång, härligt skruvade produktioner och smått fantastiska Stillness is the move gjorde att jag var fast för Dirty Projectors på en gång.
Mos Def – The Ecstatic
Tillbaka och låter mer som den gamla Mos Def och med sitt fantastiska flow kan han inte misslyckas.
Metric – Fantasies
Upptäcktes sent på året men har blivit en favorit framförallt tack vare Emily Haines.
R. Kelly – Untitled
Kellz är tillbaka och sjunger som vanligt om sex, samt om något så ovanligt som viljan att så gärna binda sig till EN kvinna att han vill göra henne på smällen.
Drake – So far gone
Stark debut från kanadensaren som gästspelat till höger och vänster under årets gång på RnB och hip hophimlen.
Maxwell – BLACKsummers’night
Äntligen skön soul från Maxwell's vackra stämma igen efter att det varit tomt på skivsläppsfronten sen 2001.
Girls – Album
Härligt ostädad och stökig debutplatta från indierockbandet Girls från San Francisco.
Grizzly Bear – Veckatimest
Otroligt vacker skönsång rakt igenom och en av årets finaste låtar i Two Weeks.
El Perro Del Mar – Love is not pop
Sarah Assbring släpper ännu en vacker och stämningsfull skiva och allt verkar bara falla på rätt plats.
Marina & the Diamonds
Gör en fuling och slår ihop allt hon släppt i år, EP:n The Crown Jewels och singlarna Obsessions samt Mowgli’s Road, till en klump och håller dom högt tills debutplatta släpps nästa år. En storfavorit i år för min del.

Vet med säkerhet att jag har glömt en del skivor och att alla inte kommer hålla med mig om urvalet, trots att jag hoppas det. Men som sagt detta är de 20 album som jag håller högst i år. Knåpade även ihop en playlist på Spotify och alla artister fanns med förutom Grizzly Bear så tryck här för att läsa Dragans inlägg från i somras och se videon till Two weeks.

Gott nytt år och hoppas 2010 blir minst lika bra musikmässigt.



Comments

1 Response to "PK ger det bästa från 2009"

Bryggaren sa... 2009-12-30 18:30

Gillar listan. bra variation och många bra artister. har inte fastnat för kid cudi, men jag borde kanske lyssna igen?

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet