Grizzly Bear

Grizzly bear kommer som så många andra bra popband från Brooklyn. Någon gång ska jag samla kraft och göra ett brooklyn inlägg alternativt samla pengar och åka dit och uppleva det hela själv. Men för nu får det bli lite info om just Grizzly Bear.
Tomas skrev för några dagar sedan om Animal collective, ett band som Grizzly bear ofta jämförs med. Delvis eftersom båda just nu hyllas av recensenter världen över, delvis eftersom båda banden har en stor experimentationslusta i sin musik. Men där Animal Collective dras åt electrohållet dras Grizzly bear mer mot folk-rock.
Bandet har släppt tre fullängdare, DIY (Do It Yourself) debuten "Horn of plenty", succén "Yellow house" och nu senast fullträffen "Veckatimest". De har även släppt EPn (11 spår lång, men räknas ändå till en EP) "Friend" som innehåller versioner och remixar från de två första fullängdarna. Jag har lyssnat en del på deras tidigare släpp men det är först med Veckatimest som jag verkligen fastnade. Skivan innehåller fantastisk stämsång, lågmälda melodier och en viss del psykadeliska rockinslag.
Törs jag säga årets Fleet Foxes?
Min favoritlåt är nog den något rockigare "Southern point", men jag bjuder på den enda officiella videon på youtube, den otroligt vackra "Two weeks".

Grizzly Bear - Two Weeks


Comments

0 Responses to "Grizzly Bear"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet