16 Horsepower

Jag har under ganska lång tid varit ganska fast i ett myller av melankolisk och atmosfärstark musik. 16 Horsepower var det band som fick mig att fastna för just den typen av musik. Just namnet 16 horsepower är ju lite märkligt kan tyckas, men det härstammar från en amerikansk folksång om 16 hästar som drog en kista till en begravning. Den förklaringen ger också en ganska stor hint om vilket typ av band som 16 HP är. De är starkt rotade i just folk, bluegrass och alternativ country och har en tämligen stark kristen touch på sina låttexter, vilket jag kanske inte är så förtjust i. Dock måste jag säga att musiken (samtidigt som texterna faktiskt är bra) med råge överträffar min aversion mot religion.

Det enda jag ångrar gällande det här bandet är att jag inte upptäckte dem innan de lade ner 2005. Ett liveframträdande med 16 HP hade stått högt upp på min lista. Jag får trösta mig med att resultatet av splittringen, Lilium och Woven Hands, fortfarande finns kvar och turnerar.

Det är svårt att lyfta fram någon enstaka låt ur det fantastiska låtmaterialet, men Nobody 'cept you från skivan Secret South är en sån där låt som bara väntar på att bli tillägnad någon.

Comments

0 Responses to "16 Horsepower"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet