När musiken kom till byn

Nya tider, ny look, nya namn. Musiktipsaren föddes över ett fikabesök på Schmäck i vintras. Kring mitten av maj blev den havande. Pappan? Dekor Fatale. Den lilla krabaten som i dag ser datorskärmens ljus för första gången? Ljudvågor. Ett samarbete mellan två musikälskande longboardåkare som vill dela med sig av sina musikaliska upptäckter. Tanken är, precis som på musiktipsaren, inte att recensera musik. Det som presenteras här är helt enkelt den musik vi lyssnar på och tycker om.

Genom Musiktipsaren lärde ni känna Dragan och genom det här inlägget lär ni förhoppningsvis lära känna mig lite grann.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är inte mitt stoltaste ögonblick. Med stora plirande barnaögon fingrar jag på min första kontakt med den digitala musikåldern.

JVC Portable Compact Disc Player.

Stor och klumpig i mina händer väger den säkert närmare sju hekto. Men den är portabel! Pappa står bakom mig. Expediten ler och pekar på ett ställ fullt med CD-skivor. Det hör tydligen till, att små barn som köper sin första CD-spelare också får en CD att spela. Vi går till stället och pappa trevar över Bruce Springsteens Born to Run. Mina barnögon ser annat.

ab-så-lut-e mjo-sis 4.

Och den stora musikaliska dekadensen som skulle komma att vara i nära ett decennium är total.
Det var först när bredbandet kom till byn som förbannelsen bröts. Bakom singellistor, eurodisco och tillplattad pop fanns något annat. Mjosis blev Music. Och livet blev så mycket rikare.

Räddaren i nöden? The Soundtrack of Our Lives


Comments

0 Responses to "När musiken kom till byn"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet