Jack Peñate

Brittisk media är nog oslagbara då det gäller att hypa band, de måste ju bara hitta nästa Oasis. En av fjolårets jättehypade artister var Jamie T som släppte en skiva som innehöll spår av en massa olika musikstilar, och han sjöng på en väldigt brittisk dialekt, (typ Cockney). jag tycker dock att, även om det var bra, inte riktigt höll för hypen.

Om Brittisk press struntade i Londonkillen Jack Peñate eller om jag missade hans hype vet jag inte, men han levererar faktiskt.
Likheterna mellan jack och Jamie är ganska stora, fast Jack sjunger inte på lika mycket dialekt (fast fortfarande Cockney) och hans musik är dessutom mer komplett, han sjunger pop (även om han också har inslag av Ska mm). Jack har haft en del rotation på P3s spellistor men utöver det har jag inte hört så mycket väsen om honom, något som jag inte riktigt förstår faktiskt. Hans album 'Matinee' är ett av sena 2007 års bästa album.
Jag hade inte med honom på min årslista, och det beror på att jag upptäckte honom just efter jag gjort listan, och att det släpttes väldigt mycket bra förra året.

Jack är en ny stjärna på himlen, därför finns det inte så mycket att skriva om honom, ännu.


Min personliga favorit,
'Have I been a fool?'


'Spit at stars'


'Torn on the platform'



"The missing link between Jeff Buckley and Justin Timberlake" - Will Rees, Running Jump Records

Comments

0 Responses to "Jack Peñate"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet