M.I.A

M.I.A. är en London-baserad multiartist med rötter i norra Sri Lanka. Hon sjunger, skriver låtar, komponerar, producerar, syr kläder, målar, ja egentligen allt där hennes enorma kreativitet kan komma till uttryck. En del har velat klassificera hennes musik som "world music", men det har jag svårt för att acceptera. Det finns en tydlig grund i den brittiska grimen som bland annat Dizze Rascal är en god representant för, men electron och hip hopen är lika framträdande. Lyssnar man lite närmare finns det också spår av ragga och dancehall.

Hon kom in i rampljuset via den (il)legala fildelningen där låten Galang från hennes sexspåriga demo började cirkulera. 2005 kom hennes första album Arular som fick ganska stor uppmärksamhet, bland annat Nas ska ha sagt att hennes sound var framtiden. Tyvärr har jag inte lyckats få tag på det, men väntar spänt.

2007 kom "Kala" som definitivt kan sägas vara hennes riktigt stora internationella genombrott. Detta är en helt underbar skiva med gediget genomarbetade låtar som är grimigt skitiga, har tunga intressanta beats, electrotouch och är helt fantastiska. Det är långt mellan gångerna jag är så hänförd som jag är när jag lyssnar på M.I.A. Om det här är framtiden, tro mig, då är den ljus.


http://www.miauk.com/

Comments

0 Responses to "M.I.A"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet