Billie the vision and the dancers

Ett jättelångt namn innebär i nio fall av tio att vi snackar indie pop eller rock.
Queens of the stoneage
Black rebel motorcycle club
Dexter Jones' circus orchestra
och
Billie the vision and the dancers
för att nämna några lite snabbt.
Nu kanske ni tänker "men (t.ex) queens of the stone age är väl inte indie" och det är kanske sant, men idag snackar man mer en inställning än vilket bolag artisterna ligger på. Billie the vision and the dancers är dock indie på riktigt, och släpper albumen på sitt eget skivbolag och bokar alla spelningar själva (med lite hjälp någonstans här och där).

Bille the vision and the dancer är Svenska, bildades i malmö och har släppt ett album som heter "I was so unpopular in school and now they´re giving me this beautiful bicycle". Bara där skulle jag kunna sluta skriva och ni borde springa till närmaste skivaffär, eller dator, men det har jag såklart inte tänkt göra. Bara för att bandet har släppt en skiva med ett så sjukt roligt namn behöver de inte vara jättebra, mitt tips gäller dessutom mest deras senaste album "Where the Ocean Meets My Hand".
Bandet spelar väldigt trevlig pop. De använder sig av stråkar och andra stämningshöjande instrument, de sjunger på sån där härlig "Jens Lekman svengelska" och de skriver roliga texter. Mer än en gång har jag kommit på mig själv med att sitta och småle då jag lyssnat på skivan. jag tänker då mest på låten "A beatiful night in oslo". Oslo är för övrigt en stad de sjunger om ofta.

Detta är Gruppens tredje fullängdare och den, tillsammans med en turné med brittiska "The pipettes" har gett gruppen en viss framgång.

Bästa låten på albumet är enligt mig "My love", jag hittade till slut ett klipp på youtube fast jag hittade ytterst lite eftersom de inte verkar ha spelat in någon musikvideo. Här är den i alla fall, enjoy

My love


De har även spelat in en duett med Annika norling, mer känd som Säkert! eller i detta fall (eftersom de sjunger på Engelska) Hello saferide.

Overdosing With You Feat. Hello Saferide.


Det var två av albumets tretton låtar, alla är riktigt riktigt bra. Om man gillar vacker pop så är detta band ett måste. Billie the vision and the dancer's mål är att bli världens största indieband, de har en bit kvar på vägen, men om vi alla hjälps åt...

Comments

0 Responses to "Billie the vision and the dancers"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet