Årsbästalistan 2010 - Tomas

De sista skälvande dagarna på året ramlar framstupa mot nyårsafton och som traditionen bjuder är det dags för att sammanfatta året. En del gör det med viktiga händelser, andra med böcker, vin och annat krafs. Vi gör det med skivor. Det är andra året jag går inför att göra en sån här lista och likt förra året vill jag bekläda den med ursäkter om att jag inte hunnit lyssna på nog med musik, för så är det ju, någon skiva som jag förmodligen hade älskat har jag missat. Men det tjänar ju bara till att poängtera hur subjektiv musiksmak i allmänhet, och årsbästalistor i synnerhet, är. Igår såg ordningen helt annorlunda ut, imorgon säkerligen likaså. Här bjuder jag på 2010 års 25 bästa plattor:

Bubblare: Peter Morén, Tallest Man on Earth, First Aid Kit, Beach House, Caribou, Salem al Fakir

25. Owen Pallet - Heartland
24. The Drums - The Drums
23. Sleigh Bells - Treats
22. Salem - King Night
21. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
20. Oskar Linnros - Vilja Bli
19. Roky Erickson - True Love Cast Out All Evil
18. Best Coast - Crazy For You
17. Hot Chip - One Life Stand
16. Vampire Weekend - Contra
15. Timber Timbre - Timber Timbre
14. Maps & Atlases - Perch Patchwork
13. Marina & The Diamonds - The Family Jewels
12. Chief - Modern Rituals
11. Yeasayer - ODD BLOOD

10. The Black Keys - Brothers
Trots ett fantastiskt fantasilöst omslag vilar det riktig kvalité på varje spår på skivan. Tydliga bluesinfluenser och hiphoprytmer ger det här albumet en skitig, rå känsla som bäst personifieras av Next Girl och She's Long Gone.

9. The Radio Dept. - Clinging to a Scheme
Det sprutar ju inte album från Radio Dept. men å andra sidan är allt genuint bra så låtarna håller desto längre. Någon av låtarna på skivan lider av anonymitetssjukan tack vare styrkan på resten av materialet, men det kan jag bortse från när man får lyssna på Heaven's on Fire och Never Follow Suit.

8. Säkert! - Facit
Facit är inte Säkert!s mest radiovänliga album även om Fredrik, Rotary och Dansa, fastän haft sin beskärda tid på listorna, men det är inte lika driven pop som på de tidigare skivorna vilket inte ska tolkas som negativt. Det är helt enkelt bara "eljest". Texterna är som alltid fantastiska och låtarna tar iväg en till välkända och okända platser.

7. Fang Island - Fang Island
Jag kommer kanske att vara trött på det här albumet om ett tag, men för tillfället är jag barnsligt förtjust i den här melodiska gitarrorgien. Jag sitter alltid med ett leende på läpparna när jag lyssnar. Kanske är det ett resultat av all metal och hårdrock som nöttes i hockeybussar, på fotbollsresor och skolfik under barndomstiden. Kanske är det bara bra.

6. Two Door Cinema Club - Tourist History
Ett av de mest renodlade popalbumen på listan. Välproducerat med bra sång och starka melodier som ibland kan kännas något för polerat. Jag faller hur som helst pladask för låtar som This is the Life, Undercover Martyn, Something Good Can Work, Do You Want It All?

5. Håkan Hellström - 2 steg från Paradise
Jag tycker inte att det är lika starkt som För sent för Edelweiss, men Håkan har skrivet ett fantastiskt album. Texterna är starka och han sjunger med oförändrat patos. Det är väl som vanligt ett album som delar upp folk i för eller emot och jag är definitivt för. Lyssna bara på River en vacker dröm, 2 steg från Paradise, Shelley.

4. Robyn - Body Talk
Till slut har jag kommit fram till att Body Talk-EP:erna kan ses som ett stort album utspritt under ett år. På det sättet har jag också kommit fram till att det var värt att vänta så länge på nytt material från Robyn. Hon är den coolaste kvinnan i Sverige, punkt slut. Det är så många starka låtar att hon skulle kunna bosätta sig på singellistorna alternativt klubbarna ett par år framöver utan ansträngning, vilket hon förmodligen också kommer att göra. Fembot, Dancing on My Own, Indestructible, We Dance to the Beat, Hang With Me, kom igen liksom.

3. Väärt - Sommarfågel
Kanske lite oväntat hög placering, men det är här årets musikaliska förälskelse för mig. Av de 9 låtarna på skivan har jag inte hittat nån som jag inte vill lyssna på om och om igen. Visst, det är kanske inte ett universiellt album då det bygger på en stor del hembygdsromantik, men som svenskt popalbum bör det ha fått mycket större uppmärksamhet. Lyssna på Hemlängta, Norrflicka, Jan Boklöv, Minneslågor.

2. Jónsi - Go
Jag har nött Sigur Rós mycket i mina dagar, men kändå likafullt när Jónsi släppte skivan att han plockat det bästa från Sigur, lagt till en starkare popvridning och lyckats totalt. Go är en sanslöst bra skiva som har atmosfär, underbar sång, instrumentering och starka melodier. Det är Sigur Rós och lite till. Lyssna på Go Do, Tornado, Boy Lillikoi,Around Us.

1. The National - High Violet
Den här rösten alltså, herre gud. The National har väl aldrig beskyllts för att vara ett happy go lucky-band, men High Violet tar melankolin ett par steg längre. Det är förmodligen den skiva på listan som jag kommer att lyssna längst på. Matt Berningers röst är skivans viktigaste sound, men musiken är lika fantastisk. Texterna lyfter skivan ännu ett par nivåer. Produktionen likaså. Stämningsfullt är bara förnamnet.  Lyssna på Bloodbuzz Ohio,  Sorrow, Lemonworld, Conversation 16 även om det är en skiva som helst ska lyssnas på i sin helhet.

Comments

0 Responses to "Årsbästalistan 2010 - Tomas"

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet