Bonnie 'Prince' Billy




Bonnie 'Prince' Billy - Horses

Will Oldham, mer känd som Bonnie 'Prince' Billy har under olika namn släppt skivor aktivt sedan 1993. Jag upptäckte honom då jag såg videon ovan. Låten är tagen från skivan Sings Greatest Palace Music (2004). Det var dock då jag upptäckte skivan I See a Darkness (1999), hans första skiva under namnet Bonnie 'Prince' Billy som jag verkligen fastnade.

Bonnie 'Prince' Billy - I See A Darkness 

Johnny Cash har även gjort en cover på ovanstående låt som är värd en genomlyssning

Sedan upptäckten har jag alltid gillat Will Oldhams skeva, ofta mörka Alt country, Singer/Songwriter stil. Han släpper i snitt en skiva per år vilket gör att han alltid känns aktuell, men han blir ändå aldrig tröttsam. Nu senast är han aktuell med ett samarbete med The Cairo Gang.

Bonnie 'Prince' Billy & The cairo gang - Go Folks, Go

Comments

1 Response to "Bonnie 'Prince' Billy"

Peppe sa... 2010-04-19 16:44

Som sagt, Scout Niblett och Bonnie gör det inte så tokigt tillsammans heller:

http://www.youtube.com/watch?v=0uDlvl7jNn8

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet