Rock am Ring 2009, en topplista.

Igår kom jag hem från det som vart det varmaste Roskilde på 33 år och i vanlig ordning har jag åkt på festivalsjukan (a.k.a. airborne aids). Så, hur slår man då ihjäl lite av en sjukdag från jobb? Jo man kostar, fryser, svettas och snorar.... och sammanfattar Rock am Ring. Borde ha skrivit det här inlägget för några veckor sedan men sent är väl fortfarande bättre än aldrig? Då jag är en man/grabb (juryn överlägger fortfarande) som gillar topplistor så blir det här en just sådan sammanfattning. De fem bästa spelningarna på Rock am Ring. Men förs några rader om festivalen i sig.

Rock am Ring är huvudsakligen en metalfestival (med vissa undantag) som hålls årligen på racingbanan Nürburgring i västra tyskland och har som vana att locka till sig riktigt tunga namn varje år. De tre åren jag varit där har jag haft det höga nöjet att se band som Rage Against The Machine, Metallica, KoRn, Machine Head, Megadeth, Slayer och Slipknot. Festivalen är dessutom ganska fet och har samtliga år lockat över 80.000 besökare och har varit slutsåld alla åren. Men nog om det. Nu till min topplista.

5 - The Prodigy
Jag såg de här herrarna för två år sedan på samma festival och då kändes de ganska trötta och jag var lite besviken. Eftersom jag har alltid gillat Prodigy så jag stod där och hoppades på en liten revanch i år. Jag fick exakt vad jag hoppats på.



4 - Guano Apes

Jag började lyssna på Guano Apes sent 1999 och har velat se gruppen live sedan dess. När de stängde fabriken 2005 var det bara att ge upp och sura i några månader men som från ingenstans utannonserar de en comeback fyra år senare. Gissa om jag var peppad. Guano Apes kniper fjärdeplatsen mer på min längtan efter att få se dem än det faktiskta framträdandet.



3 - Machine Head

Machine Head gör aldrig en dålig spelning! Det är en sanning lika solklar som gravitationen och det faktum att jorden är runt. Deras gigg på årets Rock am Ring var inte det bästa jag sett dom göra men fortfarande förbannat bra. Att höra Davidian live är balsam för min själ!
Kippet nedan är från 2007.



2 - Slipknot

Slipknot, slipknot, slipknot.... mycket kan man säga om det här niomannabandet men ingen med alla hästar i hagen kan någonsin påstå att de skulle vara annan är helt magnifika live. Att bandet bara blir bättre och tightare med åren gör inte saken sämre och årets spelning på RaR är den bästa jag sett bandet göra och då har jag i alla fall sett dem lika många gånger som jag har fingar på min högerhand.



1 - Korn
Kommentarer överflödiga...



Jag måste avsluta med ett hedersomnämnande som helt klart går till publiken. De tyska metaldårarna får mig att tappa hakan varje år. Jag förstår att de tyska festivalerna har så otroligt lätt att locka till sig stora och bra band. Hur fan säger man nej till publik som denna?

Comments

0 Responses to "Rock am Ring 2009, en topplista."

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet