Danko Jones

Efter en hel del funderande kommer första tipset, och det blir Danko Jones. Kanske inte så nytt och hett eller spännande, men ack så bra dom är!

Jag minns första gången jag hörde dom, det var lite magiskt. Jag hade läst om dom i en liten tidningsnotis början av sommaren 2001 (tror jag det var) och sedan knallat ner till den lokala skivaffären för att beställa hem deras debutplatta, I'm Alive and On Fire. Efter ett par veckors väntan dök den upp, och jag var såld direkt. Varje låt fick mig gå ner i brygga.

Danko Jones började spela ihop i Toronto 1996 och turnerade flitigt i Kanada och USA. Deras debut platta är egentligen en samling av det material dom har släppt på olika samlingsplattor och sjutummare sedan -98. Det är ju oftast så att det är den platta man upptäcker ett band med som man tycker bäst om, så även här. I'm Alive and On Fire är sjukt bra, inget dom har släppt efter den når upp till samma nivå i fråga om låtar eller energi. Ska man uppleva Danok Jones så är det live dom kommer till sin rätt, det kan i sina bästa stunder liknas vid ett väckelsemöte för rock 'n' roll. Spelar dom i din stad (stockholm, sundsvall och umeå i slutet av februari och halmstad, göteborg, malmö, huskvarna i mars) så missa inte chansen att gå och se dom.

Efter debuten har dom släppt fyra fullängdare till. Born a Lion (2002), We sweat Blood (2003), Sleep is the Enemy (2006) och Never too Loud (2008). Nu närmast är det en 27-låtars samling med b-sidor, covers och demo låtar som släpps i början av februari.

Nedan kommer en video från varje platta.


Cadillac från I'm Alive and on Fire


Lovercall från Born a Lion


I Want You från We Sweat Blood


Baby Hates Me från Sleep is the Enemy


Code of the Road från Never Too Loud

Danko Jones.com

Myspace

Comments

3 Responses to "Danko Jones"

Bryggaren sa... 2009-01-11 23:38

fett!

Jag själv upptäckte Danko först vid Born a lion och gillar därför den bäst. Alla skivor rockar dock. House of metal verkar vara ett måste i år. Jag kanske inte är så poppig som du tror :P

Återigen, välkommen.

Oft_Cool sa... 2009-01-12 00:12

Välkomen åter får man väll säga då du haft paus i bloggandet! Ska bli spännande att vad du kan spotta ut för tips, ska jag va helt ärlig blev jag lite stoked på det som spisades på i julas.. mer sånt!

Anonym sa... 2009-01-12 11:48

It's the good stuff! Välkommen till bloggen mannen, treenigheten är fullkomlig :D

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet