Det bästa från 2008


Året 2008 är alldeles strax slut, och innan finkavajen åker på så är det dags att avrunda årets viktigaste lista. Innan ni scrollar ner och kollar in listan vill jag bara klargöra att detta är årets bästa skivor enligt mig. Jag hoppas såklart att vi är överrens.
För att vara överambitiös har jag även gjort ett skivomslag som går att skriva ut. Storleken ska stämma med cd-fodral.
Nu till det viktiga.
Jag ger er... Årets bästa skivor!

1. Bon Iver - For Emma, forever ago
Jag har lyssnat på For Emma, forever ago otaliga gånger, jag har skrivit ett inlägg i den här bloggen och jag har recenserat den i en tidning. Ändå får jag inte nog. Förra året gjorde Iron & wine en underbar singer/songwriterplatta. I år gjorde Bon Iver en ännu bättre.
2. Håkan Hellström - För sent för Edelweiss
Den är lite skitig och trasig i kanterna och det osar första tagningen. Trots det eller kanske just därför har Håkan Hellström gjort årets näst bästa, och Sveriges bästa skiva.
3. Fleet foxes - Fleet foxes
Till att börja med tyckte jag att det lät lite som en Band of horses kopia. Det låter fortfarande Band of horses, men melodierna, sången, skägget och stämmorna är långt bättre än kollegorna. Skivan blir bättre varje gång jag lyssnar och imorgon kanske den är högre upp på listan.
4. Glasvegas - Glasvegas
Årets största hype alla kategorier! Första gången jag lyssnade gillade jag det inte alls, men jag kunde inte sluta lyssna. Nu fullkomligen älskar jag reverben och den Skotska sången.
5. Metronomy - Nigts out
Jag hör lite The Rapture, Calvin Harris och Hot chip. Det är underbart.
6. Laura Marling - Alas I cannot swim
Singer/Songwriter som samplat både regn och fågelsång och hon sjunger dessutom helt underbart.
7. David Sandström Overdrive - Pigs lose
Han har sången, riffen och skägget!
8. Mystery Jets - Twenty one
Trevlig 80-talsdoftande pop med electro inslag
9. Tv on the radio - Dear science
Ovanligt lite svårlyssnat. Det är dansant och svänger!
10. Veronica maggio - Vinnaren är
Kihlen skrev musiken, hon skrev texterna och sjöng. Resultatet är ljusår bättre än debuten.
11. Noah and the whale - Peaceful the world lays me down
Lite fyndigare och roligare än Laura Marling. Världsklass om än inte i hennes klass.
12. Hot chip - Made in the dark
Jag håller kanske fortfarande the warning som min absoluta favorit. Men hot chip har ändå gjort det igen!
13. Langhorne slim - Langhorne slim & the war eagles
Brooklynbaserad altcountry/nufolk som svänger
14. Glesbygd'n - Ärtes Jord'n
Reggae på Arvidsjaurbondska
15. Okkervil River - The stand ins
Andra året på listan för Okkervil river. Den nya skivan är lika bra som den förra.
16. Late of the Pier - Fantasy black channel
Konstigt roligt rockigt och bra. Allt på samma gång
17. Sons and daughters - This gift
Glasgows näst bästa band.
18. Coldplay - Viva la vida or death and all his friends
"How do you know I´m gay? I listen to Coldplay" Jaja jag vet. Sjukt okreddigt, men det är bra!
19. Kings of leon - Only by the night
De är tillbaka! Sången består men ljudet känns fräschare än på länge
20. Edith Backlund - Death by honey
Kanske årets mest bortglömda fullträff


De gjorde bra ifrån sig, men nådde inte hela fram till listan:
Drive By Truckers
MGMT
Vampire weekend
Lykke Li
Frida Hyvönen
Hello Saferide
Markus Krunegård
The Last shadow puppets
Firefox ak
Cold war kids
Tiger lou
Cut copy
Lackthereof
Black kids
Anna Ternheim
Those dancing days
Och säkert många många fler dessutom. Vissa har jag nog glömt, andra kanske jag inte håller lika högt upp som du gör. Smaken är personlig, och du har precis skummat igenom min årsbästalista.

Comments

4 Responses to "Det bästa från 2008"

Anonym sa... 2008-12-30 15:04

Fasansfullt mycket bra musik!

Anonym sa... 2008-12-31 02:55

o ja, mycket bra. Några med skägg jag missat, måste kollas upp!

Anonym sa... 2009-01-03 18:00

Men shit vad bra, hur fasiken har jag kunnat missa denna blogg?! Har en massa gött att gå igenom nu iofs :)

Tackar Dragan!

Rawk sa... 2009-01-08 17:55

METALLICA DÅ?!

smackebonk.blogspot.com

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet