Skivor som inte går att shuffla

Idag lyssnar många personer bara på enstaka låtar. Även om jag också har spellistor med enstaka låtar från varje skiva eller artist hör jag till den (utdöende?) klick människor som faktiskt föredrar hela album. Efter en kort diskussion med min kompis John fick jag tipset om att skriva ett inlägg om skivor som inte går att shuffla.
Jag tyckte det var en rolig idé och började direkt spåna på vilka skivor som faller under den kategorin.
De flesta skivor går att shuffla, ibland kan det till och med ge skivan en ny glöd med en ordning som en inte hört förut.

Men, över till det som inlägget skall handla om.

Den skiva jag direkt tänkte på är The Avalanches skiva Since I Left You. Den är inte bara omöjlig att lyssna på med shuffle ibockat, den går inte heller att välja ut en enstaka låt och lyssna på. Skivan har nämligen ett otroligt snyggt flöde, där låtarna som oftast överlappar varandra. Att då köra shuffle, eller försöka välja ut en enstaka låt slutar aldrig bra. Jag har många gånger velat DJa låtar från denna skiva, men det är nästan omöjligt (om jag inte valde 2-3 låtar, började i slutet på en och kanske slutade i början på den tredje). Har du inte lyssnat på skivan så är det dags att du gör det nu, från början till slut.


 





En annan favoritskiva som jag inte tycker går att shuffla är The Mars Volta - Deloused In The Comatorium. Det är i och för sig mycket beroende på att introlåten verkligen hör ihop med skivans andra spår. 
Då jag tänker efter så vill jag nog avråda shufflefunktionen på de flesta skivor med intron (fast ibland kanske det skapar en ny bra sammanfogning). Denna skiva får i alla fall representera skivorna där introt förstörs av shuffle. Det är även en jävligt bra rockskiva!


Till sist avslutar jag med Noah And The Whales andra album The First Day of Spring. Det är nog min favoritskiva inom kategorin 'uppbrottsskivor'. Det är en skiva som handlar om uppbrottet mellan sångaren i bandet och hans dåvarande flickvän Laura Marling. Skivan låter oss följa med genom läkeprocessen och att då trycka på shuffle ger inte känslan av "ljuset i slutet på tunneln" som jag anser mig få då jag lyssnar på den i sin helhet. Skivan hör dessutom ihop med en kortfilm som måste ses om ni missat den.







Har ni någon skiva som ni verkligen tycker hör hemma på denna lista får ni jättegärna tipsa om den.

Comments

3 Responses to "Skivor som inte går att shuffla"

Peppe sa... 2013-05-22 16:37

Tänkte direkt på NATW när jag såg rubriken, men anade att den var med.

Peppe sa... 2013-05-22 16:37
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
John sa... 2013-05-22 18:33

Mina två är Albin Gromers album Album och Bon Ivers platta Bon Iver, den sistnämnda är inte omöjlig att shuffla kanske men jag lyssnar på den som vore den en och samma låt varje gång.

Kontakta oss

Sök inlägg

Ljudvågsarkivet